Pages

Subscribe:

Sunday, June 24, 2012

Dari Mana Sumber Air Kita??

Kalau kita bercakap pasal isu air, most of us dah tau yang air negara kita sememangnya kotor..pelik kan?dah terang lagi bersuluh yang air tu amat diperlukan tp kenapa kita still tak dapat air yg bersih..kalau la isu air kotor ni berterusan, agak2 macam mana tahap kesihatan rakyat negara ni..Kat bawah ni aku nk tunjuk filter penapis air rumah aku untuk tempoh 7 hari..KOTOR gilers ok..bayangkan kalau tak ada penapis air kat umah.FREE FREE je minum air kotor..



firstly aku nak tunjuk dari mana kita dapat sumber air b4 sampai umah kita. Cube tgk gambar kat bawah ni..ni la sumber air yang dh korang gune n campur lagi dgn perasa tambahan supaya hasilnya lagi "lazat" dan "mengiurkan". Tu belum campur lagi dgn bahan tambahan yang lg power dr kilang2 dan industri2 yg dgn ikhlas hati menderma bahan2 yg mencemarkan.


DAN lebih dahsat lagi kalau air tersebut dicampur dgn "ajinamoto" yang paling menjijikkan...


Apa lagi yang tak ada dalam air yang disalurkan ke rumah kita..COMPLETE dgn bahan2 pencemar yang boleh membawa penyakit..Rakyat KELANTAN sila berhati2 yer..negeri demo dh masuk paper psl air kotor..negeri SELANGOR yang dicintai coming soon..


nak ke kita di tarik umo muda-muda sebab pencemaran macam ni??


Inilah yang dinamakan kita minum air yang jernih bersih..TAPI sebenarnya kita minum AIR SAKIT




Kat bawah ni pulak loji pemprosesan air. inilah tempat di mana air yang kotor di proses semula sebelum disalurkan ke rumah kita. 

Tapi korang tau tak bahan apa yang di guna untuk memproses air yg kotor tu untuk digunapakai semula? Inilah ramuan2 yang perlu ditambah supaya kta boleh gunapakai air yang kotor tu yer..


Kat bawah ni pulak pekerja tgh masukkan ramuan2 yang perlu diletak yer..


dan hasil dari ramuan yang diletak, inilah yang akan kita dapat kalau bahan2 tersebut tidak ditapis oleh sistem penapisan air di rumah kita..

Berdasarkan sorotan cerita kat atas, agak2 nya apakah penapis air yang terbaik utk rumah kita??Kalau nak aku jawab, mestilah aku akan pilih penapis yang menggunakan RO system..nak tau kenapa??sebab aku cuma nak air BERSIH je..ulangan..BERSIHH!!! bukan bersih 2.0 or 3.0 ok..aku hanya nak H2O!!!





walaupun ada mulut2 yg akan cakap " tak bagus air RO ni sebab tak ada garam mineral". Tapi mengikut pemikiran akal yang logik, penapis    air bukannya ada akal pun nak pilih garam mineral yang bagus dan tak bagus. Hanya kerana nak dapatkan garam mineral yang entah organik entah tidak, air yang dihasilkan dari penapisan tu sebenarnya bukan benar2 bersih...Nak dapat garam mineral bukan dapat dari air je ok. Dari makanan lg banyak dan dah tentu garam mineral yang organik..air kita sekarang belum tentu organik..takkanla sebab nak kejar organik yang SEDIKIT sanggup kita minum air sakit..

Kalau korang still rasa RO system ni tak bagus, kita tgk negara jiran yang teknologinya lg canggih dr negara kita iaitu Singapura. Singapura ni beli air kotor dr Malaysia dgn harga sgt murah..tp nak tau ape dorang buat dgn air ni..Tgk kat bwh ni yer..dorang gunakan RO teknologi utk merawat air tersebut..Jadi dah terbukti yang rawatan air menggunakan RO teknologi mampu menghasilkan air yang bersih..


Kalau tu pun korang tak percaya jugak, sila lihat botol air minuman yang pelbagai jenama tuh..ada tak jumpa air minuman RO??ada kan?kalau air RO tak bagus dah tentu tak wujud botol minuman tu kat kedai2 tau..

Kalau korang sedar yang air tu memang kotor, ada tak korang g beli air kat mesin2 yang di letak kat luar tu?? Actually lepas aku SEDAR yang penapis air rumah aku berjenama D** tak mampu nak bagi air bersih mcm aku harapkan, aku dah geli nak minum air tu..aku memang kurang minum air masa tu sebab aku tau bahan2 pencemran yang ada dlm ramuan air kita tak dapat dibersihkan oleh penapis air tu..bila kurang minum air, korang pun tau la kesannya kan..Lastly, aku dgn rajinnya pegila beli air mesin yang harga 1L rm0.20 sen tuh.. my husband ada cakap " belum tentu air RO mesin tu betol2 bersih". disebabkan aku pun no choice aku beli gak air tu..bila dh lama aku minum air tu, ada rasa pelik yang terus bg signal kat otak aku bahawasanya air tu mcm TAK BERSIH!! dan bila aku terbaca artikel kat bawah ni..Oh!!MY God..air kotor gak aku minum...aku tak kata semua tak ok yer..cumanya risiko utk air tu tercemar tetap ada...

Ni dia bacaan TDS untuk salah satu mesin air tersebut yer..90 ppm..maksudnya bukan benar2 air RO..aku tak cakap jugak sume mesin ada bacaan macam tu..b4 korang minum, korang rajin2 la check sendiri..hehe..



Dah habis baca ape aku tulis kat atas ni, sila lah buat keputusan bijak untuk pilih sistem penapisan air di rumah anda...Fikir2 kanlah...



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...